40 years of Spielzeit

Open evening with aperitif riche

Speech by Robin Mindell on the occasion of the 40th anniversary, 12.9.24

You can download the display boards here:

Recommended Articles

News & exciting facts about education and child psychology

Articles, reports and features that Spielzeit researches and recommends for further reading (all articles in German).

22. July 2024

Too strict is restrictive, too lax is disorientating.
Educational consultant Daniela Bleisch explains what really makes children happy.
Educational consultant Daniela Bleisch on happy children Tages-Anzeiger article can be downloaded HERE.

tagesanzeiger.ch / educational counseling / Susanne Graf

events

Public events, open specialist events and training courses

Our events and trainings in the field of child psychology and psychopathology of childhood and adolescence (all events in German).

2025

Saturday
8. March 2025
10-13 UhrSpielzeit
Spyristrasse 7
8044 Zürich
Öffentliche Veranstaltung / Fortbildung
Autismus-Spektrum (AS) verstehen: Konsequenzen für die Facharbeit
Robin Mindell (Stellenleitung)

Im Seminar werden neurologische Besonderheiten mit Schwerpunkt Informationsverarbeitung im AS vorgestellt. Das Seminar behandelt ausserdem das gleichzeitige Auftreten von anderen Beeinträchtigungen wie Trisomie 21, Intelligenzminderung oder CP (Cerebral-Parese) sowie die praktischen Konsequenzen für die Sprache, Kommunikation und Zielsetzung in der Facharbeit. (z.B. Probleme mit der Regelbefolgung in der integrativen Beschulung, Zielsetzungen in der Psychotherapie, Vorgehen in der Elternberatung).

Die Fortbildung richtet sich an Fachleute, welche in Pädagogik, Psychologie und Betreuung tätig sind.

Plätze sind begrenzt / Teilnahmekosten 100 CHF.

Tuesday
25. March 2025
10-13 UhrKantonsschule Zimmerberg
Steinacherstrasse 101
8804 Au ZH
Geschlossene Veranstaltung / Fortbildung
Autismus-Spektrum (AS) am Gymnasium verstehen.
Robin Mindell (Stellenleitung)

Die Fortbildung für Gymnasial-Lehrer behandelt Grundlagen sowie Besonderheiten in der Wahrnehmung und der Informationsverarbeitung im Autismus Spektrum.

Specialist articles

40 years of Spielzeit activity

Specialist articles from around 40 years of Spielzeit activity (some articles in English) – order physical documents via our secretariat admin@spielzeit.ch

18. March 2025
Autismus-Spektrum (AS) am Gymnasium verstehen.

Literatur zur Fortbildung vom 25.3.2025

  • Borsca, M., Broda, M. & Köllner, V. (Hrsg.)(2020). Autismus Spektrum. Psychotherapie im Dialog. Thieme.
  • Friedrich, J. (2023). ASS-Spektrum-Störung. Ein Ratgeber für Eltern, Therapeuten und Pädagogen. Schutz-Kirchner.
  • Cholemkery, H., Freitag, Ch. (2014). Soziales Kompetenztraining für Kinder und Jugendliche mit Autismus-Spektrum-Störungen. Weinheim, Basel: Beltz
  • Doe, J. & Schmidt, M. 2023. Autismus-Diagnostik bei Intelligenzminderung: Barrieren und Lösungsansätze. Springer. Heidelberg.
  • Dziobek, K. Rogers, S. Fleck, M. Bahnemann, H. R. Heekeren, O. T. Wolf, Convit A. (2008). Dissociation of Cognitive and Emotional Empathy in Adults with Asperger Syndrome Using the Multifaceted Empathy Test (MET). Journal of Autism and Developmental Disorders 38(3), 464–473 (2008).
  • Graf, R. (2020). Vom «autistischen Psychopathen» zum Autismus Spektrum. Verhaltensdiagnostik und Persönlichkeitsbehauptung in der Geschichte des Autismus, Hier S. 305. Gesnerus 77/2 (2020) 279–311, DOI:10.24894/Gesn-de.2020.77012.
  • Graumann, C.  (1972). Interaktion und Kommunikation. In C. F. Graumann (Hrsg.),Sozialpsychologie. Handbuch der Psychologie, (Bd. 7, S. 1109–1262). Göttingen: Hogrefe.
  • Gray, C. (2015). The New Social Story Book, Revised and Expanded 15th Anniversary Edition. Over 150 Social Stories That Teach Everyday Social Skills to Children and Adults with Autism and Their Peers. Future Horizons.
  • Gray, C. (2019). Comic Strip Gespräche: Illustrierte Interaktionen – wie man Schülern mit Autismus und ähnlichen Beeinträchtigungen Konversationsfähigeiten vermitteln kann.
  • Ganglmayer, K., Schuwerk, T., Sodian, B. et al.Do Children and Adults with Autism Spectrum Condition Anticipate Others’ Actions as Goal-Directed? A Predictive Coding Perspective. J Autism Dev Disord50, 2077–2089 (2020). https://doi.org/10.1007/s10803-019-03964-8.
  • Gonzalez-Gadea ML, Chennu S, Bekinschtein TA, Rattazzi A, Beraudi A, Tripicchio P, Moyano B, Soffita Y, Steinberg L, Adolfi F, Sigman M, Marino J, Manes F, Ibanez A. Predictive coding in autism spectrum disorder and attention deficit hyperactivity disorder. J Neurophysiol. 2015 Nov;114(5):2625-36. doi: 10.1152/jn.00543.2015. Epub 2015 Aug 26. PMID: 26311184; PMCID: PMC4643094.
  • Greaves-Lord, K., Skuse, D., Mandy, W.,(2022). Innovations of the ICD-11 in the Field of Autism Spectrum Disorder: A Psychological Approach. Clin Psychol Eur. 2022 Dec 15;4(Spec Issue):e10005. doi: 10.32872/cpe.10005. PMID: 36760320; PMCID: PMC9881114.
  • https://www.autism.org.uk/advice-and-guidance/topics/communication/communication-tools/social-stories-and-comic-strip-coversations
  • https://www.klinikum.uni-heidelberg.de/newsroom/autismus-die-genetische-vielfalt-besser-verstehen/
  • https://www.mpg.de/396174/empathie-bei-menschen-mit-autismus
  • https://www.thetransmitter.org/spectrum/predictive-coding-theory-autism-explained/
  • Jenny, B., Goetschel, P., Schneebeli, M., Rossinelli-Isenschmid, M., Steinhausen, H.-C. (2021). KOMPASS. Zürcher Kompetenztraining für Jugendlichen mit Autismus-Spektrum-Störungen. Ein Praxishandbuch für Gruppen- und Einzelinterventionen. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Häussler, A.(2022). Der TEACCH Ansatz zur Förderung von Menschen mit Autismus. Einführung in Theorie und Praxis. Modernes Lernen.
  • Hyman SL, Levy SE, Myers SM; COUNCIL ON CHILDREN WITH DISABILITIES, SECTION ON DEVELOPMENTAL AND BEHAVIORAL PEDIATRICS. Identification, Evaluation, and Management of Children With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics. 2020 Jan;145(1):e20193447. doi: 10.1542/peds.2019-3447. Epub 2019 Dec 16. PMID: 31843864.
  • Meer-Walter,  S. (2021). Schüler/innen im Autismus-Spektrum verstehen. Praxishilfe zu autistischen Besonderheiten in Schule und Unterricht. Beltz Verlag
  • Kannetzky, F. (2002) Dilemmata der Kommunikationstheorie  In: M. Siebel (Hrsg.), Kommunikatives Verstehen. Leipzig: Univ.-Verl. Leipzig, 2002. S. 97-137.
  • Lipinsky, S. (2022). Autismus. Das Selbsthilfebuch. Balance Verlag.
  • Long, E. L., Catmur, C., & Bird, G. (2025). The theory of mind hypothesis of autism: A critical evaluation of the status quo. Psychological Review. Advance online publication. https://dx.doi.org/10.1037/rev0000532
  • Tuckermann, A., Häusler, A. & Lausmann E. (2023). Praxis TEACCH: Herausforderung Regelschule Unterstützungsmöglichkeiten für Schülerinnen und Schüler mit Autismus-Spektrum-Störung im lernzielgleichen Unterricht. Borgmann Publishing.
  • Lindmeier, C. und Lindmeier B. et al. (2025). Autismus und weibliche Adoleszenz. Kohlhammer Verlag. (nocht nicht erschienen)
  • Mannherz, M., Ditrich I., Koentges C. (2025). Die Welt autistischer Frauen und Mädchen. Warum sie anders genau richtig sind. Beltz Verlag. (Noch nicht erschienen)
  • Meer-Walter,  S. (2021). Schüler/innen im Autismus-Spektrum verstehen Praxishilfe zu autistischen Besonderheiten in Schule und Unterricht. Beltz Verlag
  • Matzies-Köhler, M. (2014). Sozialtraining für Menschen im Autismus-Spektrum (AS). Ein Praxisbuch. Stuttgart: Kohlhammer
  • Milton, D. (2012) On the Ontological Status of Autism: the ‘Double Empathy Problem’. Disability and Society.  Vol. 27(6): 883-887.
  • Müller, T. et al. 2020. Neurodiversität und Komorbiditäten: Unerkannte Autismusspektren bei Down-Syndrom. Hogrefe. Göttingen.
  • Riedel, A., Biscaldi, M., and van Elst, L. T. (2016). Autismus-Spektrum-Störungen und ihre Bedeutung in der Erwachsenenpsychiatrie und Psychotherapie. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie 2016 64:4, 233-245
  • Schaaf CP, Betancur C, Yuen RKC, Parr JR, Skuse DH, Gallagher L, Bernier RA, Buchanan JA, Buxbaum JD, Chen CA, Dies KA, Elsabbagh M, Firth HV, Frazier T, Hoang N, Howe J, Marshall CR, Michaud JL, Rennie O, Szatmari P, Chung WK, Bolton PF, Cook EH, Scherer SW, Vorstman JAS. A framework for an evidence-based gene list relevant to autism spectrum disorder. Nat Rev Genet. 2020 Jun;21(6):367-376. doi: 10.1038/s41576-020-0231-2. Epub 2020 Apr 21. PMID: 32317787; PMCID: PMC10357004.
  • Selbsthilfegruppe Asperger Syndrom Mönchengladbach, https://shg-asperger-syndrom.de/soziale-interaktion/
  • Shenouda, J.,  Barrett, E.,  Davidow, A.L., Kate Sidwell, K.,  Lescott, C.,  Halperin, W., Silenzio, V. M. B., Zahorodny, W. (2023); Prevalence and Disparities in the Detection of Autism Without Intellectual Disability. Pediatrics February 2023; 151 (2): e2022056594. 10.1542/peds.2022-056594
  • Sheppard, E., Pillai, D., Wong, G.TL. et al. How Easy is it to Read the Minds of People with Autism Spectrum Disorder?. J Autism Dev Disord 46, 1247–1254 (2016). https://doi.org/10.1007/s10803-015-2662-8
  • Törnvall, C. (2024). Die Autistinnen. Hanser Berlin.
  • Vermeulen, P. (2024). Autismus und das prädiktive Gehirn. Absolutes Denken in einer relativen Welt. Lambertus : Freiburg im Preisgau.
  • Walsh MJM, Wallace GL, Gallegos SM, Braden BB. Brain-based sex differences in autism spectrum disorder across the lifespan: A systematic review of structural MRI, fMRI, and DTI findings. Neuroimage Clin. 2021;31:102719. doi: 10.1016/j.nicl.2021.102719. Epub 2021 Jun 9. PMID: 34153690; PMCID: PMC8233229.
  • Werling DM, Geschwind DH. Sex differences in autism spectrum disorders. Curr Opin Neurol. 2013 Apr;26(2):146-53. doi: 10.1097/WCO.0b013e32835ee548. PMID: 23406909; PMCID: PMC4164392.
  • Schuck RK, Flores RE, Fung LK. Brief Report: Sex/Gender Differences in Symptomology and Camouflaging in Adults with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 2019 Jun;49(6):2597-2604. doi: 10.1007/s10803-019-03998-y. PMID: 30945091; PMCID: PMC6753236.
  • Sedgewick F, Hill V, Yates R, Pickering L, Pellicano E. Gender Differences in the Social Motivation and Friendship Experiences of Autistic and Non-autistic Adolescents. J Autism Dev Disord. 2016 Apr;46(4):1297-306. doi: 10.1007/s10803-015-2669-1. PMID: 26695137; PMCID: PMC4786616.
  • Hull L, Lai MC, Baron-Cohen S, Allison C, Smith P, Petrides KV, Mandy W. Gender differences in self-reported camouflaging in autistic and non-autistic adults. 2020 Feb;24(2):352-363. doi: 10.1177/1362361319864804. Epub 2019 Jul 18. PMID: 31319684.
  • Lacroix, A., Harquel, S., Mermillod, M. et al. Sex modulation of faces prediction error in the autistic brain. Commun Biol 7, 127 (2024). https://doi.org/10.1038/s42003-024-05807-4
  • Spreizer, S./Aertsen, A./Kumar, A. (2019): From space to time: Spatial inhomogeneities lead to the emergence of spatiotemporal sequences in spiking neuronal networks. In: PLoS  Computational Biology 15/10. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1007432. 
  • Zimmermann, M. (2023). Anders nicht Falsch. Kommode Verlag.
  • https://www.upk.ch/fileadmin/user_upload/Kinder_und_Jugendliche/171213_ASS_Infobroschuere_Angehoerige.pdf
  • Zur Prävalenz:

Further information – associations, organizations and specialist and information centers

Links to further informative content related to our area of expertise (some websites with an English language option):

  • Parents’ associations (CH)
  • Psychological specialist, counseling and therapy centers (CH)
  • Specialist centers for the disabled (CH)
  • Information centers (CH)
  • Hospitals and clinics (CH)
  • Homes and special schools (CH)
  • School directories (CH)
  • Training institutes (CH)
  • Authorities, professional and trade associations (CH)
  • Transportation services (CH)
  • Miscellaneous and webdirectories (CH)